Een roadtrip door de Parel Van Afrika: Oeganda

Begin dit jaar deden we samen met de jongens, een onvergetelijke roadtrip door de Parel Van Afrika: Oeganda.

Een land in Centraal-Oost-Afrika, waar we niet meteen veel over wisten. Niet per se toeristisch, dus we deden wat research. Wat viel meteen op: de natuur en wildlife, zo prachtig en uniek dat we er heen moesten. Benieuwd waarom ze dit de parel van Afrika noemen.

Onze voorbereiding moesten we een klein beetje aanpassen door Covid. Onze inentingen waren in orde volgens het Tropisch Instituut. Nu nog juist een PCR-test voor vertrek en nog een test bij aankomst in de luchthaven van Kampala. We vlogen met Brussels Airlines van Zaventem richting Kampala, met een kleine tussenlanding in Burundi. Een paar uur na de test kregen we ons resultaat in onze mailbox: alle vier negatief, oef onze reis kon beginnen.

We starten in ViaVia, een heerlijke eerste stop in Kampala. Genieten van een lekker ontbijt, vergezeld door een heerlijke zelfgemaakte chocoladetaart voor mijn man zijn verjaardag. Nog even genieten van het prachtige zicht daar en daar is Benjamin, onze driver voor de reis.

Het land van de Crater Lakes

Benjamin helpt ons meteen aan een simkaart en wat snacks voor in de auto. Onze eerste dag beginnen we met een stevige rit richting de Crater Lakes. Je ziet de natuur transformeren en voelt de temperatuur een klein beetje dalen. De Crater Lakes liggen namelijk op 1.500 meter. We slapen twee nachten in onze eerste lodge: Lake Nature Reserve. De aapjes verwelkomen ons (rugzakken dicht ;-)) alvast bij aankomst. Als eerste gaan we richting onze hut, een prachtige traditionele hut met een zicht op de Rwenzori Mountains (de hoogste bergketen in Oeganda).

Na een heerlijk haardvuur en diner, kruipen we onder de wol, zodat we klaar zijn voor een avontuurlijke dag op de boda boda, de lokale moto.

Boda Boda adventures

Nadat een aantal aapjes zijn gaan lopen met een deel van ons ontbijt (dat vonden de jongens natuurlijk weer geweldig), vertrekken we met de boda boda richting de Crater Lakes. Een lokale gids neemt ons mee door de bananenvelden, koffievelden, 54 meren en lokale dorpjes. Kinderen zwaaien langs de zijkant van de weg en we leren zoveel bij over dit mooie gebeid dankzij onze guide. Eén bepaald meer spring er meteen uit: Lake Nyinambuga Crater Lake, namelijk het meer dat afgebeeld staat op het bekendste 20.000 Uganda Shillings biljet. Met een picnic onderweg en zoveel mooie plekke in onze rugzak keren we huiswaarts voor een laatste nacht in onze lodge.

Slapen tussen de nijlpaarden in Queen Elisabeth Parc

De volgende ochtend vertrekken we naar het mooie Queen Elisabeth voor 2 nachten. We slapen in de prachtige Queen Elisabeth Bush Lodge, met zicht op de 32km lange Kazingia Channel. Een natuurlijk kanaal dat Lake Edward verbindt met Lake George. Tijdens deze twee dagen zouden we The Big 4/5 ontdekken. We beginnen ons avontuur met een motorbootje op het kanaal met een lokale visser die ons meeneemt naar een van de grootste populaties nijlpaarden ter wereld, maar ook buffels, de Nijlkrokodil en tropische vogels zoals de African Sea Eagle. ’s Avonds genieten Finn en Sun samen met andere kinderen van het haardvuur, terwijl wij genieten van een lekker diner.

The Big 4/5

’s Nachts hoor je letterlijk de nijlpaarden en soms zelfs olifanten grazen tussen de hutten. Om die reden mag je van zodra het donker is niet alleen van of naar de hut. Gelukkig zijn er guards die je begeleiden met een zaklamp naar je hut na het diner of vroeg tijdens voor het ontbijt. De jongens zijn de volgende ochtend al vroeg wakker en helemaal klaar voor onze allereerste safari. Benjamin brengt de sfeer er meteen in met zijn Spotify-lijst In The Jungle. We rijden met een mooie zonsopgang de zon tegemoet en ervaren meteen de pracht van de savanne. Deze dag was voor

Finn en Sun een van de favorieten van de reis want we zagen: leeuwen, een luipaard, buffels en als kers op de taart zaten we middenin een confrontatie tussen twee grote olifantenmannetjes, waarvan eentje zijn familie wilde afschermen. Hier besef je nog maar eens hoe klein we als mens wel zijn.

We picknicken op het hoogste punt van Queen Elisabeth met zicht op een een Crater Lake met zout water. Helemaal voldaan richting onze Bush Lodge, waar we genieten van een laatste diner aan het kampvuur.

Christmas in Ishasha

We vertrekken richting Ishasha waar we kerstavond en Kerstmis zullen vieren. Ishasha ligt op een paradijselijke plek op de grens met Congo. We slapen in een van de mooie family lodges waar we twee dagen tot rust kunnen komen. Deze plek is gekend voor de Tree Climbing Lions, die we de volgende dag proberen te spotten. Eerst neemt Chrispas, een local guide ons mee naar een lokaal dorpje en gidst hij ons langs de prachtige natuur, een lokale ranch en fichfarm. Tientallen lokale kids vergezellen ons tijdens de wandeling en iedereen in het dorp maakt zich klaar om Kerstmis te vieren. We worden getrakteerd op een hemels gezang van het lokale kidskoor, voor we terugkeren naar onze lodge. Daar staat een heerlijk diner ons te wachten onder de sterrenhemel. De volgende dag is onze missie om de leeuwen te spotten, die jammergenoeg massaal gestroopt worden. In 2021 werden maar liefst 18 leeuwen gedood. Gelukkig is het park zo adembenemend mooi en spotten we een familie olifanten, hyena’s (voor de allereerste keer), everzwijnen ofwel Bumba’s volgens de jongens, impala’s en zoveel meer. Een prachtige afsluiter van ons verblijf in Ishasha.

Lake Bunyonyi

Van Ishasha reizen we richting Lake Bunyonyi, op de grens met Rwanda. Een meer op 2.000 meter hoogte. We zien opnieuw de natuur en het weer veranderen, hoe hoger we reizen. We rijden langs prachtige savanne, kilometerslange velden met bananenbomen, dennenbomen, bossen, om uiteindelijk aan te komen aan dit magische meer. Lake Bunyonyi is een plek met verschillende eilanden, waar vroeger mensen werden verstoten van hun families. Nu is het een van de hotspots in Oeganda om te bezoeken met verschillende mogelijkheden om te slapen. Wij slapen in een open hut met een eigen terrasje dat zicht geeft over het meer. Wat een plek! Heel de dag door kun je hier genieten van heerlijke vegetarische gerechten. Een lokale gids neemt ons mee op het meer, waarbij we zoveel te weten komen over de verschillende eilanden, de historie van de plek en hoe diep dit meer wel is: 900 meter, het op een na diepste meer van Afrika. Hier kun je fruit kopen op drijvende markten of op de lokale markt en zelfs een veilige duik nemen in het zoetwatermeer. We spotten tientallen kleine vogels zoals de grijze kroonkraanvogel, het nationale symbool van Uganda.

Wandelen tussen de zebra’s en autopech tussen de giraffen

We kunnen het bijna niet geloven, maar van Lake Bunyonyi vertrekken we richting onze laatste bestemming voor we terugvliegen naar België: The Leopards Rest Camp. Maar eerst brengt Benjamin ons naar de beste plek om de Rolex te eten. Hij had ons al warm gemaakt voor deze lokale lekkernij: een chapati met een omelet in, gevuld met kip, of groentjes of beef. En gelijk had hij, ik vroeg meteen het recept om de Rolex thuis te proberen.

Opnieuw rijden we een aantal uur, deze keer de savanne in. Voor het eerst spotten we tientallen zebra’s langs de baan. De jongens roepen het uit, want het loopt hier vol zebra’s, koeien met enorme horens, aapjes, buffels en noem maar op. We kiezen ervoor om een lokale gids te nemen voor een safari walk van 2u. We wandelen letterlijk tussen de zebra’s, wat een prachtige dieren.

De volgende dag doen we onze laatste game drive van de reis. De enige dieren die we nog niet hebben gespot zijn giraffen. Het toeval wil dat we op een bepaald moment autopech hadden, en uit het niets omringd werden door een 14-tal giraffen die benieuwd kwamen kijken. Helemaal alleen stonden we daar tussen die prachtige gevlekte reuzen. Er zijn ergere plekken om autopech

te hebben. Ik neem snel een aantal foto’s, terwijl Benjamin en Jasper de auto na een halfuur weer aan de praat kregen. Helemaal voldaan kunnen wij naar huis.

Wat een land, wat een natuur, wat een dieren, wat een mensen. Oeganda, nu begrijpen we waarom dit de parel van Afrika wordt genoemd. Dit is een reis om nooit meer te vergeten. Zowel voor ons als voor Finn en Sun. De zoo kunnen we na deze reis nooit meer doen vrees ik ;-).

Onze laatste rit brengt ons naar de luchthaven waar we rond middernacht op oudejaarsavond richting Zaventem vliegen. Twee dagen ervoor deden we een negatieve PCR-test. Een klein cadeautje van de jongens voor de crew op Nieuwjaar, gaf ons dan nog eens een upgrade tijdens de vlucht. Na middernacht vallen we in slaap en dromen we alvast van die mooie parel die we net hebben kunnen bezichtigen met ons vier.

Oeganda, u was geweldig...